Maak jij al zakelijk gebruik van Instagram?

Instagram is in razend tempo gegroeid. Deze app is gestart in 2010 en zegt inmiddels ruim 300 miljoen actieve gebruikers per maand te hebben, wereldwijd. En ze zijn nog lang niet uitgegroeid!

In 2016 is gemeten dat er 2,1 miljoen gebruikers zijn in Nederland. Waarvan bijna 1 miljoen Nederlanders dagelijks Instagram gebruikt. Dit aantal ligt tegenwoordig al hoger dan de dagelijkse gebruikers van Twitter. Opvallend is dat 54% van de Instagram gebruikers nog geen 20 jaar is en 78% van de gebruikers heeft de leeftijd van 40 jaar niet gepasseerd. (bron: Marketingfacts)

Instagram is onderdeel van Facebook en legt de nadruk op foto’s. Instagram is voorzien van filters, die je gebruikt op een simpele of gewone foto, waardoor je een professionele uitstraling creëert. Deze deel je vervolgens met jouw volgers. Maar niet alleen foto’s kun je via Instagram delen, ook korte video impressies kunnen op dit platform worden verspreid. Gebruik Instagram vooral voor branding en om te laten zien wie je bent, wat je verkoopt en/of wat je doet.

Succesvolle tips voor het gebruik van Instagram

  1. Instagram gaat over foto’s. Er zijn in de app diverse leuke filters te gebruiken, die je foto’s er vele malen professioneler uit laten zien dan het origineel. Gebruik de filters dan ook!
  2. Zorg voor een pakkende korte tekst die de foto omschrijft of waarin extra uitleg wordt gegeven. Deze tekst moet de foto aanvullen.
  3. Gebruik goede hashtags. Je kunt zelf een hashtag creëren, maar vergeet zeker niet hashtags te gebruiken die al als trefwoord worden gebruikt. Zorg dat ze passend zijn bij jouw boodschap en foto. Te veel hashtags in 1 bericht zal zorgen voor een overkill. Wanneer je er 5 gebruikt, dan zit je goed!
  4. Zorg voor ambassadeurs. Wanneer anderen goede dingen over jou zeggen, dan word je eerder gelooft, dan wanneer je dit zelf zegt. Onthoud wel: een relatie is geven en nemen. Zorg dus ook dat jij goed bent voor jouw ambassadeurs!
  5. Zorg dat jouw input op Instagram past binnen jouw strategie. Je zult een doel voor ogen moeten hebben en hiernaartoe werken. Denk hierbij aan branding, royalty’s (met bestaande klanten), naamsbekendheid, verbreding van de verspreiding van acties, ingaan op gebeurtenissen, etc.
  6. Weet je niet of het werkt bij jouw bedrijf? Probeer het eens goed uit als privé persoon. Volg mensen en/of bedrijven, plaats zelf eens een foto en kijk wat ermee gebeurd.
  7. Het gebeurd erg regelmatig dat wanneer jij een bedrijf of iemand volgt, zij jou ook gaan volgen. Ga dus vooral op zoek naar veel mensen en bedrijven waar jouw bedrijf raakvlakken mee heeft.
  8. Hetzelfde geldt voor het geven van hartjes. Geef jij ze zelf veel weg? Dan zullen anderen ook eerder een hartje geven op jouw post!

Mogelijkheden tot adverteren

Sinds dit najaar is het mogelijk om gesponsorde posts te plaatsen. Dit is mogelijk via het advertentie beheer of Power Editor van Facebook. Handig wanneer je op Facebook al een campagne maakt, je kunt namelijk heel gemakkelijk Instagram mee laten lopen in jouw campagne. Maar pas op!! Instagram posts zijn anders opgemaakt dan posts op Facebook. Zorg wel dat je zowel op Instagram als Facebook een ideaal verzorgde post plaatst.

 

Getagged onder

Social Media is niet meer uit ons leven weg te denken! Zowel privé als zakelijk is social media een hot item. Dit maakt het ook zo interessant! Ik deel graag mijn kennis met jou! Ik adviseer graag als coach, trainer of docent over diverse onderwerpen. Ik adviseer en train niet alleen in praktische informatie over Facebook, LinkedIn en Instagram, maar mediawijsheid is zeker een onderwerp waar ik graag mijn kennis in deel. Onderwerpen als cyberpesten, sexting, de online etiquette (hoe gedraag je je online) en nog veel meer, zijn tegenwoordig (en helaas) veel besproken onderwerpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *