Trends en tips in social media voor 2018

2018, trends, tips

Voorspelling van trends en ontwikkelingen 2018

Social media worden al jaren ingezet. In grote lijnen zien we een verandering van ons gevoel bij de diverse media. Zo was de trend in 2010 om alles graag delen, het liefst met iedereen! Twitter was hierin een groot medium, maar ook berichten op Facebook werden veel openbaar gedeeld. Nu leven we in een tijd waar we graag dingen met anderen delen, maar het liefst weten we aan wie, we maken volop gebruik van Whatsapp groepen, Messenger, Facebook groepen, 1-op-1 Snapchat berichten en privé accounts op Instagram.

Trends 2018

Maar wat gaat 2018 ons in de wereld van social media brengen? Ik deel graag enkele trends met je waar ik van verwacht dat deze een belangrijke rol zullen spelen in 2018.

  1. Augmented Reality; Instagram, Facebook en Snapchat werken hier al volop mee. Filters die je kunt gebruiken over jouw foto’s zodat alles nog mooier, grappiger of beter lijkt. Het wordt zelfs steeds gekker, zo verwachten we aankomend jaar dat we selfies kunnen nemen met onze grote idolen, zonder ze aan te raken ;-).
  2. Instagram groeit enorm met ‘Stories’. Een kort filmpje die je voor een beperkte periode deelt en vervolgens verdwijnt en niet meer op jouw tijdslijn staat. Stories geven je de mogelijkheid om aan te geven wat er NU in jouw leven of binnen je bedrijf gebeurd. Je zult zien dat dit onderdeel steeds populairder wordt in 2018.
  3. Influencer marketing wordt steeds meer ingezet. Er wordt niet alleen gebruik gemaakt van guru’s, vloggers en accounts met heel veel volinfluencer, netwerkgers… Nee, ook medewerkers worden meer ingezet om bedrijven beter op de kaart te zetten. Dit is niet raar, want veelal zijn de medewerkers ambassadeur nummer 1 van het bedrijf waar ze werken. En tegenwoordig is het heel simpel om hun hierin te begeleiden via diverse platformen, zodat medewerkers makkelijk berichten kunnen delen.
  4. Een persoonlijke benadering van bedrijven naar de consument wordt zeer gewaardeerd. Daarnaast willen wij op een zo snel mogelijke manier in contact komen met iemand binnen een bedrijf om onze problemen te bespreken. Niet zo gek is de ontwikkeling dan ook dat we straks makkelijker een WhatsApp of Messenger bericht sturen naar bedrijven met onze vragen i.p.v. gebruik te maken van de traditionele klantservice kanalen zoals email, telefoon of contactformulier op de website.

Even samengevat…

Dat video’s momenteel veel meer ingezet worden dan een jaar geleden is denk ik wel duidelijk. Onder andere Facebook heeft deze berichten als meer ‘belangrijk’ gemeten dan berichten met afbeeldingen waardoor ze dan ook beter verspreid werden en zorgden voor een hoger bereik. Niet voor niets dat we mogen aannemen dat deze trend in 2018 door zal gaan groeien!

Een ander belangrijke verdieping die we zien is het persoonlijk maken van je merk. Als bedrijf kun je hele mooie posts maken, maar deze zijn altijd waardevoller wanneer een persoon datzelfde bericht deelt. We willen personen die ons vertellen wat we wel en niet moeten doen, want daar voelen we ons veel beter bij. Dat is vertrouwd.

Het is niet raar dat we in 2017 nieuwsbrieven in onze mailboxen hebben ontvangen van Pieter, Jeroen en Kaatje, die uit naam van het bedrijf je wijzen op de mooie producten die zij in huis hebben.

Zo worden steeds meer medewerkers ingezet om het bedrijfsverhaal wereldkundig te maken. Ik verwacht dan ook dat de rol van merkambassadeurs in 2018 groots wordt ingezet; niet alleen medewerkers spelen hierin een grote rol, maar er zal ook meer gebruik worden gemaakt van social influencers in 2018. Het is toch super wanneer een invloedrijk persoon positief over jou, jouw bedrijf of producten praat? Er zijn inmiddels legio aan Social Influencers te vinden die hun ervaringen, meningen en leven met ons delen.

Waar ik heel benieuwd naar ben is Virtual Reality op social media? Facebook is al behoorlijk ver hiermee en legt op Facebook IQ uit welke bijdrage VR levert aan 1 op 1 conversaties. Hopelijk horen we hier aankomend jaar meer over.

Wil je nu op de hoogte blijven van ontwikkelingen, tips, tricks en andere leuke artikelen? Volg mij dan op Facebook, Instagram of LinkedIn.

 

Getagged onder

Social Media is niet meer uit ons leven weg te denken! Zowel privé als zakelijk is social media een hot item. Dit maakt het ook zo interessant! Ik deel graag mijn kennis met jou! Ik adviseer graag als coach, trainer of docent over diverse onderwerpen. Ik adviseer en train niet alleen in praktische informatie over Facebook, LinkedIn en Instagram, maar mediawijsheid is zeker een onderwerp waar ik graag mijn kennis in deel. Onderwerpen als cyberpesten, sexting, de online etiquette (hoe gedraag je je online) en nog veel meer, zijn tegenwoordig (en helaas) veel besproken onderwerpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *